تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه خبرداد:

فعالیت ۱۲ مدرسه علمیه در زمینه حفظ قرآن+ افزایش ۵۰ درصدی شهریه حافظان قرآن


رضوی از فعالیت ۱۲ مدرسه علمیه در زمینه حفظ در سراسر کشور خبر داد و گفت: یکی از امتیازات برای طلاب این است که از افزایش شهریه تا ۵۰ درصد به علت حفظ قرآن بهره‌مند می‎شوند.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی رضوی، مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: یکی از طرح‌های قرآنی و حدیثی حوزه‌های علمیه، توسعه بحث حفظ در مدارس است که در چند سال گذشته تنها دو مدرسه اقدام به این کار کرده بودند.
وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته تعداد مدارسی که در آن‌ها حفظ در حال انجام است به جز مدارس علی بن موسی الرضا(ع) قم و امام صادق(ع) استهبانات به ۱۰ مدرسه می‌رسد‌.
وی با بیان اینکه در این دو مدرسه برنامه حفظ به صورت ویژه دنبال می‌شود تصریح کرد: در مدرسه امام رضا(ع)، حافظان قرآن در اجزاء و پایه‌های مختلف جذب می‌شوند و در مدرسه امام صادق(ع) استهبانات هم در مدت دو سال طلاب موفق به حفظ قرآن می‌شوند.
رضوی با بیان اینکه با احتساب این دو مدرسه هم اکنون ۱۲ مدرسه در حوزه‌های سراسر کشور مشغول برنامه حفظ هستند اظهار کرد: طلاب به محض ورود به این مدارس از همان پایه اول به مدت شش سال به حفظ قرآن در کنار سایر دروس خود از جمله فقه و اصول می پردازند.
مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: ما معتقدیم که اگر حوزه بتواند سطح کیفی ورودی‌های خود را در زمینه معارف قرآنی و دینی افزایش دهد قطعا موفق‌تر خواهد شد، بنابراین یک طلبه حافظ قرآن خروجی مطلوب‌تری نسبت به طلبه‌ای که آشنایی با قرآن ندارد خواهد داشت.
رضوی در پاسخ به این سؤال که برای ۵ سال آینده چند مدرسه بحث حفظ را دنبال می‌کنند عنوان کرد: در برنامه پنج ساله حداقل، در هر استان باید یک مدرسه مخصوص حفظ قرآن وجود داشته باشد و آمار مدارس به بیش از ۳۰ عدد خواهد رسید.
مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه در پاسخ به این سؤال که هدف از توسعه مدارس حفظ چیست و آیا حوزه تعریف متفاوتی برای حافظآن قرآن نسبت به دیگران دارد؟ عنوان کرد: یکی از سیره‌های معصومین(ع) این بود که مسئولیت‌های مختلف دینی را براساس میزان آشنایی افراد با قرآن به آن‌ها می‌دادند؛ در روایت بیان شده که حضرت علی(ع) وقتی می‌خواستند سمت‌هایی را به افراد بدهند از ایشان می پرسیدند که چقدر حافظ قرآن است و فردی که حفظ بیشتری داشت و البته تخلق به اخلاق قرآنی هم داشت در اولویت بود و مسئولیت می‌گرفت. همچنین یک طلبه تراز انقلاب اسلامی باید در کنار آشنایی با فقه و اصول و معارف اسلامی، دارای مهارت‌های قرآنی حفظ و قرائت و ... باشد.
مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه عنوان کرد: آشنایی با قرآن ذهن افراد را فعال و برای خلاقیت آنان آماده‌تر می‌سازد و در حقیقت هدف اصلی ما از پرورش طلاب آشنا به قرآن کریم زمینه‌سازی برای تربیت نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی است تا بتوانند از مبانی قرآنی و دینی به خوبی و در رفتار و گفتار دفاع کنند.
رضوی در پاسخ به این سؤال که بخش قرآنی حوزه دارای فراز و نشیب‌های زیادی بوده است و هم اکنون چه وضعیتی دارد؟ اظهار کرد: بخش قرآنی حوزه در قالب دفتر و بعدها اداره فعالیت داشت و مدتی زیر نظر معاونت آموزش حوزه و مدتی نیز زیرمجموعه معاونت تهذیب بود و هم اکنون نیز به معاونت تهذیب بازگشته و ذیل این مجموعه فعالیت دارد و ساختار آن هم هنوز با مشکلاتی روبروست.
مدیر قرآن و حدیث حوزه با بیان اینکه ساختار آن به خوبی روشن نشده است تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات اجرایی ما این است که نیروهای همکار ساعتی هستند و نیروی مخصوص و رسمی برای این کار نداریم.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌ها که سالانه برگزار می‌شد بیان کرد: این مسابقات در هفت دوره برگزار شده و بعد از آن به علت هزینه‌بر بودن و کمبود بودجه متوقف شد.
وی افزود: در شرائط فعلی قرار است کمک‌هایی از سوی یکی از نهادها به دست ما برسد که در صورت دریافت این کمک می‌توانیم این مسابقات را از سر بگیریم‌.
كد خبر:42307
منبع خبر:خبرگزاری ایکنا
تاريخ خبر:1397/06/13