تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


معاون پرورشی آموزش و پرورش و ریئس پنل تخصصی در حوزه آموزش عمومی

مسدود شدن مسیر تدبردر قرآن+تعیین فاصله فعالیت‌های قرآنی با اهداف کلان آموزش و پرورش


درهمایش تخصصی مهدی فیض،معاون پرورشی آموزش و پرورش با تأکید بر وظیفه اصلی آموزش و پرورش بر آموزش عمومی قرآن، به ارائه گزارش مختصر محورهای پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورا توسعه فرهنگ قرآنی،  در ادامه مراسم افتتاحیه همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی شورای توسعه فرهنگ قرآنی این نشست مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در پنل تخصصی بررسی مسائل اساسی تأمین اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه آموزش عمومی قرآن با تأکید بر وظیفه اصلی آموزش و پرورش بر آموزش عمومی قرآن، به ارائه گزارش مختصر محورهای پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون به تفکیک شاخص‌ها پرداخت و اظهار کرد: ایفای مسئولیت ریاست کمیسیون و تولیت حوزه تخصصی، رعایت ترکیب کمیسیون، استقرار اداره‌کل دبیرخانه کمیسیون، ایفای نقش در تعیین دستور جلسات شورا، مستندسازی مباحث جلسات و حضور دبیر کمیسیون در شورا از جمله این موارد است.
وی با اشاره به تحلیل راهبردی عملکرد کمیسیون که انجام شده است، اظهار کرد: برگزاری منظم جلسات کمیسیون و اهتمام نسبی به وظایف ذاتی و پرهیز از تصدی‌گری بی‌مورد از نقاط قوت این کمیسیون است.
وی افزود: حافظان قرآن کسانی هستند که برای این کتاب اسمانی ارزش قائلند و در نظام جمهوری اسلامی کسانی که ارمان ها و ارزش های انقلاب را پاسداری می کنند، از جمله یاوران و حافظان قران به شمار می روند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: از مشکلات آموزش عمومی قرآن این را می‌دانم که هدف غایی آموزش قرآن اصلاً هدف انگیزه‌بخشی نیست. قله حرکت به سمت قرآن، تدبر در قرآن است که به دلیل نشان ندادن این قله به دانش‌آموزان انگیزه در میان آنها از بین رفته است.
فیض بیان کرد: متأسفانه این به دلیل این است که تدبر در قرآن را مسدود و محدود کردیم و گفتیم آن برای قشر خاصی است که تو دانش‌آموز نباید سراغ آن بروی لذا من دانش‌آموز باید با چه انگیزه‌ای به این عرصه ورود پیدا کنم.
وی ادامه داد: متأسفانه باب تدبر عمومی در قرآن بسته شده است که نبود آن انگیزه‌ای برای انس با قرآن در میان دانش‌آموزان نخواهد بود که این باب را بزرگانی بسته‌اند که باید خودشان باز کنند که امثال ما نمی‌توانند آن باب را باز کنیم. باید برای رفع این مشکل جذابیت و انگیزه در مخاطبان ایجاد کرد.
وی با بیان این مثال که حفظ فرمول ریاضی برای دانش آموزان سختی های به همراه دارد افزود: فرمول ریاضی آنچنان که برای دانش اموز به کار می آید، تدبر در قران نیز به مانند فرمول گره گشا خواهد بود، از این رو باید محدودیت ایجاد شده در راه کسب تدبر در قران و اموزش آن تسهیل شود.
مهدی فیض با اشاره به اینکه تشکیل نشست‌های قرآنی با هدف بررسی وضعیت موجود فعالیت‌های قرآنی و اعلام نارضایتی از آن، در راستای تلاش بیشتر برای ارتقای این فعالیت هاست گفت: فاصله فعالیت‌های قرآنی با اهداف کلان آموزش و پرورش باید تعیین شود.
با اشاره به احادیثی از مولای متقیان حضرت علی(ع)، اظهارکرد: زمانی می‌توان گفت، فرهنگ قرآنی بر جامعه حاکم شده و توسعه قرآنی به ثمر رسیده، که جوان بتواند بگوید مسائل جدید مطرح شده در جامعه مطابق با آموزه‌های قرآنی است یا خیر؛ بنابراین، باید فاصله فعالیت‌های قرآنی در جامعه با آنچه در اهداف کلان آموزش و پرورش تعیین شده را مشخص کنیم و برای تحقق آن اهداف، بیش از پیش تلاش کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جایگاه اجتماعی حافظان قران باید حفظ و برای ان ارزش ویژه ای قائل شد، افزود: هدف از تشکیل کمیسیون اموزش قران پرداختن به اموزش عمومی قران است، از این رو از سوی توسعه فرهنگ قرانی اهداف 9 گانه ای شامل تقویت ایمان و گرایش به عترت، توانایی خواندن صحیح و روان قران کریم، درک معنای ایات، توانایی انتظام به تدبر، حفظ قران، انس با قران، اشنایی با علوم قران، توانایی استفاده از قران و در نهایت تبعیت از قران وعترت در نظر گرفته شده است.
وی گفت: طرح تأسیس و استقرار مرکز توسعه قرآن در ستاد وزارتخانه و در کنار دیگر معاونت‌ها، در کمیسیون توسعه قرآنی مصوب شده است، و امید است  هرچه سریع‌تر به تصویب برسد.
در این نشست شرکت کنندگان بر اموزش معلمان قران، تعیین و تعریف بودجه متمرکز برای توسعه شورای عمومی اموزش قران و همچنین کوتاه کردن فاصله بین اموزش ها برای افراد عمومی و دانش اموزان و سرعت دادن شناسایی اسیب ها و اصلاح موانع در این مسیر تاکید کردند.
كد خبر:40395
منبع خبر:روابط عمومی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
تاريخ خبر:1396/05/15